1997-2000. között három évet töltöttünk életvitelszerűen Erdélyben, zömében Hargita megyében, Csíkszeredában. A megyei Főtanfelügyelő meghívására vezettünk egy két hetes programot, ami a tanfelügyelők szemléletét volt hivatott kissé korrigálni.
a program valamivel tovább tartott a tervezettnél. Több, mint 200 iskolában dolgoztunk, miközben hihetetlen mennyiségű tapasztalatot szereztünk, ami menet közben alaposan megváltoztatta a mi szemléletünket, hozzáállásunkat is.
Ott írtuk a Nyerd meg az életed című könyvünket, és a mesék egy része is ott született. Gyönyörű három év volt, készülünk vissza.
Hazatérve a tapasztalatainkat akartuk hasznosítani, programokat akkreditáltunk, és bekapcsolódtunk az akkor induló drogprevenciós iskolai munkába.
Megint többszáz iskola, új tapasztalatok.
Meggyőződésünkké vált: mindenki felelős a saját életéért, hiszen mindenki élhetne másképpen, jobban, szebben, több örömmel, áldottabban, ha elszánná magát néhány - általában nem is túl jelentős - változásra.
Erről a lehetőségről szól a Viktória Faktorok.
Most újabb tapasztalatok megszerzésére készülünk:
(http://www.szekelyhon.ro/hirek/tarsadalom/trening-pedagogusoknak)
Szakemberek Önöknél, otthon! címmel ingyenes előadássorozatot indít a Hargita Megyei Tanfelügyelőség. A program során belföldi és magyarországi szakembereket hívnak meg különböző témákban és visznek el egy-egy tanintézmény tantestületéhez. Első alkalommal a pozitív életszemléletről és a stresszkezelésről tanulhatnak gyergyószentmiklósi, csíkkozmási, csíkszeredai és siménfalvi pedagógusok.
Pozitív életszemlélet-erősítő és stresszkezelést javító interaktív tréning pedagógusok részére címmel zajlanak az első előadások, foglalkozások a tanfelügyelőség által kezdeményezett és szervezett, Szakemberek Önöknél, otthon! elnevezésű előadássorozat keretében.
A tréninget a Magyarországon élő dr. Kalamár Hajnalka és Kabarcz Zoltán tartja, akik a nyáron nagy sikerű előadásokkal jelentkeztek a Bolyai Nyári Akadémia keretében is. Dr. Kalamár Hajnalka pszichológus, klinikai gyermekpszichológus, Kabarcz Zoltán pedig szociológus, pedagógus és újságíró. Dr. Kalamár Hajnalka csíkszentdomokosi születésű, és férje is élt három évet Csíkszeredában. A megyebeli pedagógusok számára tartandó programjuk során szó lesz többek között a személyes boldogság, jól-lét és a társadalmi helyzet összefüggéseiről, az egészség-betegség és stresszkezelés kapcsolatáról, az optimista gondolkodásról válság idején, a család és a szűkebb társadalmi közösség erejéről, és konkrét technikákat is tanítanak a pozitív életszemlélet gyakorlásához. A csoportos foglalkozások után személyes beszélgetések is zajlanak a pedagógusok és az előadók között.
A tanfelügyelőség által szervezett előadássorozat keretében ezúttal a gyergyószentmiklósi Fogarassy Mihály Általános Iskola, a csíkkozmási Dr. Boga Alajos Általános Iskola, a csíkszeredai Xantus János Általános Iskola és a siménfalvi Marosi Gergely Általános Iskola tantestületeihez jutnak el az előadók. Október 21-én, csütörtökön Gyergyószentmiklóson, pénteken Csíkkozmáson és Csíkszeredában, szombaton pedig Siménfalván zajlik a tréning, összesen mintegy 125 pedagógus számára. A tanfelügyelőség előadássorozata keretében a következő előadásokat más iskolákhoz viszik el, amint Ferencz S. Alpár főtanfelügyelő elmondta, minden tantestülethez el akarnak jutni.
A célok koncepciója ugyebár a következő: Az emberek 3%-a tűz ki spontán módon élete során rendszeresen célokat. Ez a 3% aztán a céljaik megvalósítása során jobb helyzetbe kerül társainál gyakorlatilag minden szempontból: anyagilag mindenképpen, de egészségileg, szociálisan, sőt kultúrális és kapcsolati szempontokból is. A koncepciónk alapja ez az összefüggés. A hipotézisünk az, ha ez a szám (3%) megnövelhető lenne, akkor sokkal több cél valósulhatna meg, több ember élhetne méltóbb életet, és talán ez hasznára lehetne másoknak is.
Akik együttműködésünk során (akár Erdélyben, akár Magyarországon) fölismerték ezt az összefüggést, törekedni kezdtek arra, hogy továbbadják az ismereteket, elsősorban családjuk, gyermekeik körében.
Ezek a törekvések hozták létre először a gyerekek számára szervezett csoportokat. Kicsit fáztunk a dologtól, azt gondoltuk, a gyerekek nem nagyon lesznek vevők az információkra, pláne szabadidejükben. Tévedtünk.
A foglalkozásokat szombaton vagy vasárnap délelőtt tartottuk, alig lehetett hazazavarni őket ebédelni. a gyerekek szeretnek álmodni, és nagyon hamar felfogták, hogy amiről eddig azt képzelték, hogy megvalósíthatatlan ábránd, olyasmi, amit soha sem fognak elérni, azt elérhetik. Nagyon hamar beleszerettek a jövőjükbe.
Néhány lelkes pedagógus is bekapcsolódott a munkába, és elkezdték tartani a programot iskolai órakeretben - opcionális tantárgyként be is vezették néhány iskolában -, sőt óvodákban is. Magyarul is és románul is.
A gyerekek lelkesen szívják be az információt, ha róluk, önmagukról, a lehetőségeikről van szó. Egy percig sem unatkoztunk.
Ez a lelkesedés tette sikeressé később a drogprevenciós programjainkat is.
Aktuális program gyerekek számára