Új, különleges program serdülők számára!
Hangadók az iskolában
„A boldogság rajtunk múlik” című program alkalmazásának speciális lehetősége
Bármilyen tudás hasznosítása erősen függ a kortárs csoport által gyakorolt hatástól.
A tanulók elsősorban nem azt csinálják, amihez kedvük van, hanem azt, amit a csoport kívánatosnak tart.
A csoport normáit gyakran egy-két határozott egyéniség dominálja. Ők a hangadók.
A hangadók néha komoly gondot okoznak egy–egy iskolai osztály életében, és nem ritkán megkeserítik a pedagógus életét is.
Ezek a gyerekek nem ritkán értelmes, sőt kiemelkedően intelligens tanulók, akik azonban nem illeszkednek be az iskola normarendszerébe megfelelő módon, és éppen az eltérő viselkedés által igyekeznek kitűnni a társaik közül. Ezen a módon akár vezetői szerephez is juthatnak.
A program éppen ezt a sajátosságot igyekszik hasznosítani.
*
A „Boldogság rajtunk múlik” című program alapgondolata: a pozitív gondolkodás elsajátítása, a boldogságra való törekvés eredményesebb, egészségesebb, összességében sikeresebb életesélyeket jelent. Ha ezt egy értelmes gyermek számára lefordítom, akkor így hangzik: bármit elérhetsz, megvalósíthatod az álmaidat, és ehhez megfelelő eszközt tudunk adni a kezedbe, mindössze a gondolkodásodon múlik minden.
Elképzeléseink szerint, ha ezt a magot sikerül központi helyzetű tanulók szívébe, fejébe, lelkébe bejuttatni, akkor ennek következtében ők a saját kortárs közösségükben sokkal sikeresebben képesek képviselni a pozitív értékeket, mint bármely felnőtt, legyen az szülő, vagy pedagógus.
!
A megvalósítás folyamata a következő lehet: szükség van aktív pedagógusokra, akik a saját iskolájukban ki tudják választani a hangadó gyermekeket, és képesek a „magot” elültetni.
Ezek a pedagógusok a „Boldogság rajtunk múlik” című program résztvevői között megtalálhatók. Ez az 1. lépés.
Szükséges kiképezni őket. Ez a képzés alapvetően két részből áll: egyrészt eredményessé kell, váljanak a program átadásában, ez a tartalmi részek ismeretét és megfelelő szintű kommunikációjának készségét jelenti. Másrészt együttműködést jelent. Közös munkát, amelynek során együtt dolgozzuk ki a program adaptációját gyermekek számára, megteremtve ezzel annak a lehetőségét is, hogy a program „opcionális” tantárgyként tanítható legyen. (Ennek annál inkább jelentősége van, hiszen így a továbbiakban szinte önmagától kiválasztódnak az aktív, hangadó gyerekek, akikkel a további munka lehetséges.)
Ez a képzés elképzelésünk szerint egy intenzív egyhetes bentlakásos tréninggel megvalósítható. Ez lenne a 2. lépés. Alkalmas idő lehet minderre a nyári szünet. A jelentkezések függvényében több csoport is indítható, ami ráadásul összehasonlításokra, továbbfejlesztésre is lehetőséget teremt.
*
A következő tanévben már a kiképzett pedagógusok vezetnek a tanulók számára osztálytermi keretek között egy–egy foglalkozást, aminek célja a program megismertetésének általános célján felül, a különösen érdeklődő aktív tanulók kiválasztása és involválása. Az ő számukra azután 15–20 fős csoportokban intenzív foglalkozás során átadható a szükséges ismeret, és megteremthető a megfelelő motivációs szint.
Ezekhez a programokhoz természetesen vállaljuk a szuperviziót mindaddig, amíg szükséges. Ez lehetséges egyrészt folyamatosan levelezés útján, akár önálló honlap létrehozásával „fórum” használatával, másrészt (kezdetben) havi, kéthavi rendszerességgel tartott találkozókon.
*
A „hangadó” gyerekek számára tartandó intenzív program tartalmi és formai részének kidolgozását ugyancsak team–munkában képzeljük el, alkalmasint a résztvevő pedagógusokból szerveződő „módszertani” csoport együttműködésével.
Ez a csoport alkalmas lehetne arra is, hogy kidolgozza a megfelelő kereteket arra, hogy a „boldogságprogram” opcionális tantárgyként több gyerekhez juthasson el.
*
Az elképzelésünk lényege az, hogy azok a tanulók, akik magukévá teszik az elképzelést, azok egy része képes is ezeket az értékeket (és más pozitív értékeket is!) a kortársaik között napi szinten képviselni, ami ha az iskolában megfelelő támogatást élvez, segíteni tud abban, hogy a kortárs csoportok normái kisebb mértékben tartalmazzanak destruktív elemeket, hogy a gyerekek egymás számára adjanak jövőképet, és hitet egy méltóbb, tartalmasabb élet lehetőségéhez.
*
Ha kedvet érzel bármilyen formában csatlakozni ehhez az elképzeléshez, vagy további ötleteid vannak, kérünk keress bennünket ezeken az elérhetőségeken.